Weekend Ayurveda la tine acasa

Weekend Ayurveda la tine acasa

Oct 15, 2012

Ingrijirea corpului

Ayurveda, denumita, pe buna dreptate, “mama medicinei”, este renumita arta indiana a vindecarii, cu o vechime de cel putin 5000 de ani. Partea cea mai frumoasa este faptul ca Ayurveda constituie un extraordinar sistem de medicina preventiva: ne invata cum sa ne ingrijim corpul, mintea si sufletul si sa le aducem intr-o stare de echilibru.

Va propunem sa petreceti un weekend in care sa va relaxati, sa creati o armonie perfecta intre corp – minte – spirit.

Aveti nevoie de:

  •      Ulei de susan presat la rece;
  •      Chappati din faina integrala;
  •      Ceaiuri aromate sau din plante (multe magazine naturiste au acum ceaiuri ayurvedice);
  •      Muzica si carti care sa va inspire;
  •      O manusa “Garshan” sau o bucata de matase naturala din care sa confectionati o astfel de manusa.

Vineri seara, SUNETE TAMADUITOARE

       Serviti cina cel tarziu la orele 18.00. Focul digestiv, cunoscut in medicina ayurvedica sub numele de    agni, are o intensitate scazuta seara, astfel incat se recomanda ca cina sa fie cat mai frugala si usor digerabila. Evitati sa consumati seara produse lactate grele, proteine animale si alimente crude si reci.

Pentru ca va veti trezi foarte devreme, va recomandam sa mergeti la culcare cel tarziu la orele 22.00.

Muzica

Ayurveda ne invata ca sunetul este unul dintre cele cinci elemente subtile si poate avea efecte de vindecare foarte puternice. Este important ce sunete introducem in viata noastra, ce cantece ascultam si fredonam.

  • Sunetele naturii sunt linistitoare, echilibreaza si restabilesc legatura cu pamantul. Mergeti cat mai des in natura si ascultati ciripitul pasarelelor, zumzetul insectelor sau fosnetul frunzelor in bataia vantului;
  • Sunetele proprii – emiteti diferite sunete: cantati, vocalizati, murmurati, strigati. In diferite momente, toate aceste sunete pot avea efecte terapeutice.
  • Cautati un magazin specializat in “muzica popoarelor” si solicitati indrumari privind muzica sacra indiana.
  • Unii practicanti occiedentali ai stiintei milenare Ayurveda spun ca un bun inlocuitor pentru muzica vedica clasica ar putea fi cantecele religioase gregoriene. Ati putea cerceta formele de muzica supratonala din Tibet si Mongolia, pentru ca aceste genuri de muzica au efecte tamaduitoare profunde.

 Sambata, UN BUN PROGRAM ZILNIC

Conform invataturilor ayurvedice, un bun program zilnic este esential. Ceea ce urmeaza poate parea ca fiind un program strict, dar recomandam respectarea tuturor indicatiilor.

  • Treziti-va devreme – la rasaritul soarelui, sau chiar la 5 dimineata. Primul lucru pe care este indicat sa-l faceti esta sa mergiti la toaleta. Puteti bea un pahar cu apa sau unul cu ceai, dar nu cafea!
  • Spalati-va pe dinti, curatati-va limba si faceti o gargara cu apa rece. Taiati-va unghiile.
  • Faceti miscare: o plimbare lunga si in pas vioi, inot sau yoga.
  • Masati-va pielea cu ulei de susan cald (nu este necesara o tehnica anume). Apoi faceti o baie calduta ca sa va revitalizati corpul si sa va stimulati energia.
  • Imbracati-va cu haine confortabile. Meditati, rugati-va sau pur si simplu ganditi-va la lucruri frumoase.
  • Acum puteti sa serviti micul dejun. Mancati inainte de 9 dimineata . Incercati dosa – un mic dejun ayurvedic clasic.
  • Faceti exercitii de respiratie. O buna respirate este o parte esentiala din Ayurveda.
Cea mai importanta masa a zilei
Este recomandat ca pranzul sa fie servit la cel putin trei ore dupa micul dejun (in jurul oreleor 13.00) si este cea mai consistenta masa a zilei deoarece este momentul in care corpul digera cel mai usor alimentele. Puteti prepara dal cu orez basmati, la care puteti adauga cateva chappati din faina integrala. Faceti o plimbare dupa masa, apoi odihniti-va si  ascultati muzica ce va inspira.
 
    Masaj Abhyanga
   Dupa-amiaza, cand digerarea alimentelor de la pranz s-a incheiat, se recomanda un     masaj Abhyanga, masajul ayurvedic de baza. Acest masaj poate fi facut de cineva care nu este neaparat maseur, nu  este nevoie de maseuri experti, sau chiar vi-l puteti face singuri:
  • Intindeti-va dezbracati pe un prosop mare si incalzit asezat pe podea. Daca va masati singuri, e mai usor sa stati in capul oaselor;
  • Incalziti ulei de susan (la temperatura corpului);
  • Atingerea necesara pentru masajul Abhyanga este usoara, ritmica si repetitiva. Folositi miscari circulare in jurul zonelor rotunjite, cum ar fi articulatiile, si miscari rectilinii pe zonele drepte, cum ar fi bratele, picioarele si ceafa;
  • Masati cu delicatete pielea capului si ceafa;
  • Continuati in jos pe spate si mai departe pe solduri si fese. Lucrati pe rand fiecare picior si ocupati-va in mod special de labele picioarelor (aici e nevoie de o presiune mai mare);
  • Mutati-va din nou la umeri si masati fiecare brat, avand grija sa acoperiti cu ulei toata pielea. Mergeti in jos pana la varful fiecarui deget. Nu va grabiti, lucrati cu luare-aminte;
  • Intoarceti-va. Masati-va bratele, picioarele, pieptul si abdomenul;
  • Incheiati cu gatul si fata. Trageti ferm si scurt de lobii urechilor si masati interiorul urechilor (doar prima “creasta” a urechii!). Masati cu blandete interiorul fiecarei nari;
  • Masati cu delicatete zona celui de-al treilea ochi aproximativ 5 minute;
  • Acoperiti-va cu prosoape si relaxati-va 30 de minute.
Sfarsitul zilei
Luati o masa usoara (supa de vegetale sau o salata) inainte de orele 18.00. Este recomandat sa mergeti la culcare inainte de orele 22.00. Inainte de a adormi, aerisiti dormitorul.
Duminica, STIMULEAZA SI ECHILIBREAZA
Respectati acelasi program ca si sambata. Numai ca astazi, in locul masajului Abhyanga, veti folosi o tehnica numita garshan, un tratament foarte stimulator care accelereaza circulatia, digestia, procesele de detoxifiere si metabolismul.
     
Masaj Garshan
      Spre deosebire de Abhyanga, acest masaj este viguros si foloseste o presiune   considerabila, cu miscari rapide. Folosind manusile gashram, aplicati miscari lungi pe oasele mari ale corpului si miscari circulare in zona articulatiilor. Incepeti cu zece miscari pe fiecare zona si cresteti treptat numarul acestora pana la 40-50:
  • Incepeti cu capul, folosind miscari circulare, apoi masati ferm in josul gatului si de-a lungul umerilor;
  • Folositi o miscare circulara peste articulatiile umerilor, dupa care continuati cu glisari lungi in josul bratelor. Aplicati miscari circulare in jurul coatelor si continuati cu miscari lungi in josul antebratelor. Din nou miscari circulare la incheieturile mainilor si incheiati cu miscari lungi pe maini, pana la varfurile degetelor;
  • Acum treceti la zona pieptului si folositi miscari lungi, de-a latul pieptului, dintr-o parte in cealalta, evitand aria situata deasupra inimii si a sanilor;
  • Mutati-va in jos pe abdomen cu miscari transversale. Lucrati viguros pe solduri si fese;
  • Treceti la picioare – folosind miscari lungi in josul coapselor, circulare in zona genunchilor, apoi din nou miscari lungi pe gambe, circulare in zona gleznelor si incheie cu miscari lungi pe laba piciorului pana la degetele picioarelor.

Manusi Garshan

Prin traditie, masajul Garshan se face cu o pereche de manusi din matase naturala, matase care se poate achizitiona de la magazinele de tesaturi. Va puteti prelucra singuri aceste manusi: va faceti mai intai tiparul pentru croit, desenand cu aproximatie conturul mainilor. Se cos apoi cate doua bucati de material croit dupa acest tipar si se prind cu un elastic la incheietura.

Pranzul

Masa poate fi luata pe la orele 13.00 – puteti incerca niste chiftele din morcovi si cartofi cu mirodenii, la care se adauga un sos iaurt raita cu castraveti si o salata precum si cateva crutoane.

 

 

   

 

 

 

   OCHIUL AYURVEDIC

In aceasta dupa-amiaza, uitati-va in jurul vostru prin casa cu un ochi ayurvedic. Aveti   nevoie de un echilibru intre elementele din casa. Ganditi-va sa incorporati urmatoarele:

  • Pamant: obiecte din piatra si teracota; pietris si nisip; oale si vase din lut ars; cristale;
  • Apa: castroane cu apa in care plutesc petale de flori sau cu pietris pe fund; elemente acvatice, cum ar fi fantani; acvarii cu pesti;
  • Aer: deschideti ferestrele cel putin o data pe zi; ardeti uleiuri si tamaie pentru aromaterapie; porniti un ventilator;
  • Foc: aprindeti un foc deschis, daca este posibil, iar daca nu, folositi lumanari.
SFARSITUL WEEKEND-ULUI
Luati o cina usoara pe la orele 18.00 – supa sau dhal si chappati. Faceti o plimbare lejera pentru a ajuta digestia, apoi aseazati-va calm si cititi un timp. Mai tarziu, puteti face unle exercitii, cum ar fi Salutarea Lunii, apoi petreceti un timp meditand sau rugandu-va. Cel tarziu la orele 22.00 este recomandat sa fiti deja in pat.

 

Sursa articol: “Weekend tamaduitor, metode practice pentru refacerea corpului, mintii si spiritului”, autor Jane Alexander, editura Pro Editura si Tipografie S.R.L.

468 ad

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *