Un studiu complet al Experientelor extracorporale – partea 3

Un studiu complet al Experientelor extracorporale – partea 3

Apr 7, 2013

continuare al articolului: http://extinderea-constiintei.ro/un-studiu-complet-al-experientelor-extracorporale-partea-2/

in Cartea Egipteana a Mortilor, corpul fizic muritor ce poate fi conservat numai prin mumificare este numit khat. Apoi urmeaza ka, ce este in mod normal tradus ca dublura si definit de catre Wallis Budge ca o individualitate abstracta sau personalitate ce contine forma si atributele omului caruia ii apartine si cu toate ca locul ei normal de existenta era in mormant cu corpul, poate calatori prin propria vointa.

Ba-ul, sau inima-suflet este deseori descrisa ca fiind o pasare si se traduce ca suflet. Este, cateodata, conceputa ca fiind un principiu ce animeaza corpul dar cu alte ocazii ni se spune ca o persoana devine ba doar dupa moarte, atunci cand traieste impreuna cu ka-ul in mormant sau cu Ra sau Osiris in ceruri. Deseori se fac referiri la ba in legatura cu sufletul spiritual (khu), care era privit ca fiind nemuritor si care exista in corpul spiritual (sahu). Sahu a fost considerat la inceputuri ca un corp material care s-ar fi format ca o parte a unei viziuni a invierii astfel incat sahu, ba, ka, khaibit (umbra) si ikhu (forta vitala) s-au intalnit din nou dupa 3000 de ani si omul a fost inviat. In timp, sahu a fost privit ca avand o compozitie mai mult spirituala iar ideea de inviere fizica si-a pierdut importanta. Se credea ca sahu este germinat din corpul fizic doar daca acesta nu era corupt si daca ceremoniile corecte erau facute de catre preoti. 

Egiptenii au acelasi punct de vedere cu primitivii si tibetanii atunci cand privesc catre o existenta continua dupa moartea fizica. Notiunile lor sunt mai putin psihologice si subtile decat ale tibetanilor, insa mult mai complexe si dezvoltate din punct de vedere simbolic decat cele ale primitivilor. Notiunea unica se invarte in jurul ideii de corupere fizica si corespondentei cu germinarea sahu-ului ondestructibil in care khu-ul va exista pentru milioane si milioane de ani. 

O idee foarte relevanta deriva din invataturile Teosofiei. Intr-o schema care implica mai multe planuri si corpuri, OBE-ul este interpretat ca o proiectie a corpului astral inafara corpului fizic. Ideile teozofice au influentat gandirea si terminologia multor cercetatori OBE, deoarece multi dintre cei care au raportat aceste experiente au descoperit ca termeni precum proiectia astrala deriva din Teosofie si sunt utili in descrierea experientelor lor. Totusi, alti cercetatori gasesc ca aceasta terminologie conduce catre o anumita interpretare ezoterica limitata a experientelor propriuzise. Ideea ca am avea o dublura apare si in mitologia populara. Deseori, aceste dubluri au parti intunecate sau sunt asociate cu partile intunecate ale psihicului dar de obicei se spune ca nu sunt periculoase.

Dean Sheils compara credintele a peste 60 de culturi diferite, facand referire la texte folosite la cercetarea antropologica. Din cele 54 de culturi incluse in studiu, 25 (sau 40%) sustineau ca majoritatea sau toti oamenii pot calatori inafara corpului fizic in anumite conditii. Alte 23 (sau 43%) sustin ca numai o parte dintre oameni pot face acest lucru si doar 3 culturi au exprimat credinta ca nu se poate acest lucru. In alte trei culturi posibilitatea OBE-urilor a fost admisa dar proportia celor care le pot experimenta nu a putut fi oferita. Din aceste dovezi, putem trage concluzia ca exista o credinta in experientele extracorporale foarte comune in diverse culturi.

Aparent, multe culturi interpreteaza visele ca OBE-uri iar altele nu. Notiunea prin care cineva isi poate induce un OBE in mod deliberat nu este cu totul absenta din culturile studiate de Sheils, cu toate ca ideea este de obicei aplicabila dar anumitor tipuri de oameni. Deseori, numai samanii pot face OBE-uri, cateodata folosind droguri speciale sau metode speciale pentru inducere a unei transe. Dintre culturile descrise de Sheils, exista cateva in care este o credinta comuna faptul ca sufletul poate calatori in diverse locuri de pe pamant, in timp ce in altele, credinta generala este ca sufletul se poate misca doar in lumea mortilor sau a spiritelor si in fine, culturi in care ambele idei sunt acceptate. 

Exista povesti despre biolocatii in care corpul fizic exista si actioneaza in doua locuri separate in acelasi timp. Insa, efecte fizice in cadrul OBE-urilor sunt rare. Tot legate de OBE-uri, sunt intalnite fenomene de calatorie clarvizionara, proiectie ESP si vedere de la distanta. Calatoria clarvizionara descrie o forma de clarviziune, in care un medium sau o persoana senzitiva observa un loc aflat la distanta foarte mare, astfel incat include atat experiente OBE cat si clarviziune, fara a parasi corpul. Atat in cazul calatoriilor clarvizionare cat si in cel al proiectiilor ESP se presupune prezenta ESP, nu insa si parasirea corpului. Vederea la distanta este un termen recent si mai bine definit prin care un subiect descrie impresiile in timp ce un experimentator viziteaza aleatoriu locatii indepartate dinainte selectate. Mai tarziu, cele doua descrieri sunt puse la un loc. Vederea la distanta a fost deseori comparata cu OBE-urile si cateodata subiectii care pot experimenta OBE-uri sunt folositi in experimente de vedere la distanta. Multi oameni au argumentat ca OBE-ul in sine este un fel de vis si ca nu implica o dublura, alta decat una imaginara. Totusi, un vis normal nu are aceste trasaturi importante ale experientei parasirii corpului si starii de constiinta pentru perceperea lucrurilor pe masura ce ele au loc. In acest sens, OBE-urile sunt mult mai apropiate de visele lucide ce sunt vise in care cel care viseaza isi da seama, in acel moment, ca viseaza. Intr-o asemenea experienta, cel care viseaza poate deveni perfect constient in vis, ceea ce face ca experienta sa fie foarte asemanatoare unui OBE. 

Experienta de a iti vedea dublura a fost numita autoscopie sau halucinatie autoscopica. Aici, din nou, dublura nu este persoana reala sau constienta. Pare a fi un alt sine, insa cel original tot pare sa fie cel mai real. In cazul OBE-urilor este acest alt sine care pare sa fie cel mai real. 

S-a spus, deseori, ca OBE-urile sunt niste halucinatii si ca orice alt corp sau dublura, sunt in acelasi fel, halucinatii, deoarece, exista multe similaritati intre unele tipuri de halucinatii si OBE-uri. 

Exista si alte experiente greude departajat de OBE-uri, precum experientele religioase si transcendentale. Oamenii pot simti ca au crescut foarte mari sau ca au devenit foarte mici, devenind una cu Universul sau cu Dumnezeu. Totul este vazut dintr-o noua perspectiva si poate parea real prima data cand are loc. Este dificil sa tragem o linie intre experienta religioasa si un OBE iar actul in sine de a trage aceasta linie poate parea artificial sau arbitrar.

468 ad

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *