Respiratia constienta

Respiratia constienta

May 20, 2013

Respiratia constienta cunoscuta si ca constienta respiratiei este o cale intima catre noi. Constiinta respiratiei este pacticata in cadrul marilor traditii spirituale ale lumii – inclusiv, printre altele, in Taoism, Hinduism, Buddhism, Islamism si Crestinism – ca parte din munca completa de dezvoltare si trezire spirituala. Este de asemenea practicata in multe discipline meditative, somatice si terapeutice pentru sanatate, autodescoperire si autotransformare. Efortul de a experimenta aici si acum ca suntem fiinte ce respira in fata marelui mister al existentei este unul dintre cele mai importante eforturi pe care le putem face pentru bunastarea fizica, emotionala si spirituala.

Deoarece marea majoritate dintre noi suntem total inconstienti de respiratia noastra, respiratia constienta ar trebui sa fie primul pas in orice program de munca cu respiratia. Invatand sa fim constienti de respiratia noastra, prin urmarirea miscarii expiratiei si inspiratiei in mod constient in interiorul nostru, fara nici un fel de interfertente sau manipulari, putem atinge noi profunzimi in relatia dintre respiratia noastra si viata noastra exterioara si interioara.

Dupa cum scrie Ilse Middendorf, un pionier al respiratiei, “costienta miscarii respiratiei include experientele fizice dar si adevarata natura a sinelui pe masura ce desfasuram forta noastra vitala in lumea exterioara”. Este aceasta respiratie pe care o lasam sa intre si sa iasa, cea care sustine ritmurile de baza ale proceselor vietii”.

Respiratia constienta nu numai ca ofera o fundatie solida pentru toate tipurile de lucrari cu respiratia dar este in sine transformatoare. Respiratia constienta ne ajuta sa ne cultivam nemiscarea interioara si prezenta. Ne ajuta, de asemenea, sa fim prezenti fara judecata sau analiza. Devenim constienti de cum respiram defapt in fiecare clipa, simtind in profunzime cum respiratia se modeleaza si modeleaza emotiile, atitudinile si tensiunilea noastre interioare si exterioare, eliberam intelepciunea corpului si a creierului pentru a aduce schimbari subtile benefice fara nici o manipulare din partea egoului nostru.

Atunci cand experimentati urmarirea constienta a respiratiei, in special la inceput, aveti grija sa nu lucrati mai mult de 15-20 de minute odata si sa o faceti intr-un mediu cat mai linistit. Pe masura ce deveniti mai experimentati in urmarirea respiratiei voastre in conditii de liniste, veti deveni constienti in mod spontan de respiratia voastra in diverse momente ale zilei, atunci cand poate ar fi chiar important sa faceti acest lucru. De exemplu, in mijlocul unei situatii stresante. Constienta respiratiei voastre in aceste circumstante, abilitatea de a va urmari respiratia si de a observa cum se leaga de gandurile, emotiile, miscarile si posturile voastre, va transforma in sine modul in care faceti fata stresului si altor situatii dificile din viata voastra.

Stati acum, tacuti, pe un scaun, sau in pozitie de lotus pe o perna, inchideti ochii, cu palmele pe genunchi si pur si simplu simtiti cum stati si respirati. Permiteti senzatiei intregului vostru corp sa prinda viata. Folosindu-va constienta senzoriala, abilitatea voastra de a asculta din interior, observati-va greutatea, pe perna sau scaun, furnicaturile pielii voastre, forma si configuratia corpului, tensiunea musculara si asa mai departe – toate in acelasi timp.

In acest soi de senzatie globala a voastra, observati-va corpul cum se misca atunci cand inspirati si expirati. Includeti senzatia aerului ce se misca catre interior si catre exterior prin nasul vostru sau orice alte senzatii asociate cu respiratia. Daca se nasc ganduri, emotii sau judecati in legatura cu faptul ca ati putea respira mai bine, includeti-le pur si simplu in constienta voastra si eliberati-le instantaneu. Nu zaboviti asupra lor si nici nu actionati in vreun fel. Nu incercati sa ma imbunatatiti respiratia. Doar urmariti si simtiti tot ceea ce puteti in legatura cu respiratia voastra prin toate senzatiile interne, miscari si pulsatii ale corpului.

Cand sunteti gata, opriti toate eforturile si pur si simplu, bucurati-va de voi stand acolo si respirand. Va puteti simti acum ca o fiinta respiratorie?

Candn ati terminat, ridicati-va si faceti ceea ce aveti de facut mai departe in ziua respectiva. In restul zilei, verificati-va la interva de cateva ore si observati cum respirati. Doar simtiti si observati. Nu schimbati respiratia in nici un fel.

Pe masura ce deveniti mai constienti de modul in care respirati in diverse situatii din viata, sau cum de exemplu respiratia vi se accelereaza in circumstante stresante si cum sau unde devine mai sacadata, sau cum in mod inconstient va tineti respiratia in diverse stari emotionale, lumina constiintei voastre va incepe de la sine sa va modifice respiratia intr-un mod natural, sigur si sanatos.

sursa: http://dennislewisblog.com/2010/06/21/conscious-breathing-experiment-in-breath-awareness/

468 ad

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *