Mintea meditativa – partea 3

Mintea meditativa – partea 3

Jun 8, 2013

continuare a articolului: http://extinderea-constiintei.ro/mintea-meditativa-partea-2/

Gandirea gresita creaza pericolul crearii de kamma negativa si incepartarea de adevar in stari mentale tulburi. Dhamma este foarte simpla si pura, directa. Are nevoie de o minte pura pentru a sta in ea, altfel ne tot regasim inafara ei iarasi si iarasi.

Costientizarea exterioara se poate extinde la alti oameni, dar trebuie sa fim foarte atenti. A ii vedea si a ii cunoaste pe ceilalti poate aduce judecati negative. Daca practicam constientizarea exterioara in legatura cu alti oameni, trebuie sa realizam ca judecandu-i cream kamma negativa. Putem sa fim atenti cu compasiune. Observarea oamenilor este foarte populara insa, de obicei se face cu intentia de a descoperi slabiciuni ale acestora. Oricine nu s-a iluminat inca, are slabiciuni. A folosi ceilalti oameni pe post de oglinzi, este foarte folositor pentru ca ei ne reflecta propria fiinta. Nu putem vedea in ceilalti decat ceea ce deja stim despre noi. Restul nu ne este accesibil.

Daca adaugam intelegerea clara la constientizare si ne cautam scopurile si mijloacele, vom elimina durerea si grijile. Vom dezvolta o prezenta ce va marca fiecare zi, fiecare moment si aventura. Marea majoritate a oamenilor se simt apasati si impovarati. Fie au prea multe de facut, fie prea putine; nu au indeajuns de multi bani sa faca ceea ce le place sau se misca haotic incercand sa isi gaseasca o ocupatie. Cu totii incearca sa scape de conditiile nesatisfacatoare insa mecanismele de evadare pe care le aleg nu aduc cu adevarat fericirea interioara. Cu toate acestea, cu constientizare si intelegere clara, a privi un copac este fascinant. Ne aduce o noua dimensiune a vietii, o buna dispozitie a mintii, ne face sa ne simtim intregi, dincolo de limitarile familiei noastre, aje jobului si cele legate de sperante si vise. In acest fel, ne putem extinde pentru ca suntem fascinati in legatura cu ceea ce vedem in jurul nostru si in noi si vrem sa exploram mai departe. Nu mai exista mintea mea, corpul meu, copacul meu, ci doar fenomene in jurul nostru care compun cea mai fascinanta si plina de incercari scoala pe care cineva ar putea sa o urmeze.

Pentru a dezvolta o minte meditativa trebuie sa ne calmam simturile. Nu trebuie sa ne negam simturile ci sa le vedem ca ceea ce sunt. Mara cel care tenteaza nu este un tovaras cu coada lunga si cu o limba rosie de foc ci mai degraba simturile noastre. Rareori suntem atenti la ceea ce ne fac atunci cand ne sustrag de la o priveliste frumoasa, catre un sunet frumos si inapoi la imagine si tot asa. Cautarea noastra constanta este pentru a prinde un moment de placere, fara a ne gasi insa linistea.

Un contact senzorial trebuie sa fie foarte subtil pentru ca altfel devine o mare dukkha. Haideti sa ne imaginam ca ne este oferita o masa foarte gustoasa asa ca ii spunem gazdei noastre: “este o masa extraordinara, imi place foarte mult!”. Gazda raspunde: “Am o gramada de mancare aici, te rog mai stai si mai mananca doua sau trei ore”. Daca am face-o, nu numai ca ne-am imbolnavi corpul dar am fi si dezgustati in mintea noastra. O masa poate dura 20 sau 30 de minute. Fiecare contect senzorial poate dura o secunda, apoi trebuie sa mestecam si sa inghitim. Daca am tine-o mai mult in gura, ar deveni foarte neplacuta.

Poate ne este foarte cald si mergem sa facem un dus rece. Ii spunem prietenului care ne asteapta afara: “Acum ma simt foarte bine. Apa rece este foarte placuta”. Prietenul nostru spune: “Avem o gramada de apa rece, asa ca poti sa faci dus pentru urmatoarele 5-6 ore”. Nu ar putea rezulta din acest lucru decat o completa nefericire. Putem sa ne simtim bine facand un dus rece pentru 10 sau 20 de minute cel mult.

Iata deci caracterul efemer al simturilor.

468 ad

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *