Mintea meditativa – partea 2

Mintea meditativa – partea 2

Jun 6, 2013

continuare a articolului: http://extinderea-constiintei.ro/mintea-meditativa-partea-1/

Daca dorim sa ne schimbam starea mentala dintr-una normala intr-una meditativa, este un lucru dificil pentru cineva care nu a prea practicat. Avem o singura minte si o luam cu noi in fiecare activitate, inclusiv in meditatie. Daca avem o intelegere a faptului ca meditatia ne poate aduce pace si fericire, atunci trebuie sa avem grija sa avem pregatita mintea meditativa atunci cand ne asezam pe perna. Pentru a o schimba de la aglomeratia si zgomotul normal, la tacere, ne este foarte greu. 

Starea mentala de care avem nevoie pentru a medita este extraordinar de bine descrisa de Buddha. Doua aspecte importante sunt constientizarea si calmarea simturilor. Constientizarea interioara poate fi cateodata schimbata in constientizare exterioara pentru ca in unele situatii este o parte esentiala a practicii. Lumea ne influenteaza, fara tagada!

Constientizarea exterioara inseamna a vedea un copac, de exemplu, intr-un mod cu totul si cu totul nou. Nu avand gandurile normale de genul “e dragut” sau “mi-as dori unul ca acesta in gradina mea”, ci mai repede observand ca exista frunze vii si moarte, ca exista plante care cresc, mature sau pe moarte. Putem observa cresterea, nasterea si destramarea peste tot in jurul nostru pentru ca peste tot in jurul nostru natura ne invata. Putem folosi constientizarea pentru a observa ca tot ceea ce exista este construit din 4 elemente: pamant, foc, apa, aer (nota: desigur ca si lumina) si apoi sa observati care sunt diferentele dintre noi si restul. Atunci cand luam in serios privitul vietii in acest fel, descoperim adevarul peste tot in jurul nostru si in noi. Nu exista nimic altceva.

Aceasta stare ne permite sa parasim piata acolo unde mintea sare de la un lucru la celalalt, unde nu are un moment de pace si fie este incetosata, fie e indiferenta, plina de ura sau de lacomie. Insa, cand privim tot ceea ce cu adevarat exista, ne apropiem de ceea ce a gandit Buddha avand compasiune pentru toate fiintele ce se invartesc in samsara, de la o dukkha la alta.

Nu ar trebui sa credem sau sa nu credem ceea ce citim sau ceea ce auzim, ci sa le incercam noi insine. Daca ne punem intreaga atentie pe aceasta practica, vom descoperi ca ne schimba modul in care privim viata si moartea. Se cere sa fim inimosi in tot ceea ce facem. Daca ne casatorim si inima noastra este doar pe jumatate acolo, acest lucru nu poate fi de succes. Practicarea cu  jumatate de inima a Dhamma rezulta in neintelegeri haotice. Avand la baza devotiunea, inima deschisa face ca mintea sa treaca dincolo de gandurile si de activiatile zilnice.

O alta fateta a constientizarii este intelegerea clara. Constientizarea este doar a sti, fara nici o facultate discriminatorie. Constientizarea nu evalueaza sau judeca ci pune intreaga atentie. Intelegerea clara are 4 aspecte atasate. Primul: “Care este scopul meu atunci cand gandesc, vorbesc sau fac ceva?”. Gandurile, cuvintele si actiunile sunt cele trei usi ale noastre. Al doilea: “Folosesc cele mai minunate mijloace pentru a imi atinge scopul?”. Asta are nevoie de intelepciune si discriminare. Al treilea: “Sunt aceste intelesuri din interiorul Dhamma?”. A sti diferenta dintre sanatos si nesanatos. Procesele gandirii au nevoie de atentia noastra primara pentru ca actiunile si vorbirea o vor urma. Cateodata oamenii gandesc ca scopul scuza mijloacele. Nu este adevarat. Atat scopul cat si mijloacele trebuie sa fie in interiorul Dhamma.  Cel de-al patrulea pas este sa verificati daca scopul a fost indeplinit si daca nu, de ce. Daca traim cu acesti pasi in minte, ne vom incetini, fapt benefic pentru reactiile noastre. Atunci cand folosim constientizarea si intelegerea clara trebuie sa ne oferim timp sa investigam.

468 ad

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *