Milarepa – poet, sfant, maestru al Tibetului

Milarepa – poet, sfant, maestru al Tibetului

May 22, 2013

Viata lui Milarepa este una dintre cele mai iubite povesti ale Tibetului. Transmisa oral, secole de-a randul, nu putem sa stim cat de mult din poveste este din punct de vedere istoric reala. Chiar si asa, de-a lungul secolelor, povestea lui Milarepa continua sa ghideze si sa inspire. Milarepa a fost probabil nascut in 1052 in vestul Tibetului, cu toate ca unele surse indica anul 1040. Numele lui original era Mila Thopaga, ceea ce inseamna “placut de auzit”. Se spune ca avea o voce extraordinar de placuta. 

Familia lui Thopaga/Milarepa era bogata, aristocratica, iar Topaga si sora sa mai mica erau iubitii satului lor. Totusi, intr-o zi, tatal lui, Mila-Dorje-Senge, s-a imbolnavit foarte grav si a realizat ca este pe moarte. Chemandu-si familia extinsa, Mila-Dorje-Senge a cerut ca proprietatea sa sa fie ingrijita de catre fratele si sora lui pana in momentul in care Milarepa va ajunge la varsta insuratorii. Insa unchiul si matusa lui Milarepa au inselat increderea fratelui lor. Ei si-au impartit proprietatea si i-au deposedat pe Milarepa, pe mama si pe sora sa de acestea. Proscrisa, mica familie a trait in camerele servitorilor primind foarte putina mancare sau haine si fiind obligati sa munceasca pe camp. Copiii erau malnutriti, murdari si zdrentarosi, plini de paduchi, iar oamenii ce odinioara ii rasfatau, radeau de ei. 

Cand Milarepa a implinit varsta de 15 ani, mama sa a incercat sa recapete mostenirea. Printr-un efort extraordinar, a reusit sa incropeasca o petrecere pentru familia sa extinsa si vechii prieteni. cand musafirii s-au strans si au manacat, s-a ridicat si a inceput sa vorbeasca. Cu semetie, a citat exact cuvintele lui Mila-Dorje-Senge de pe patul de moarte si a cerut ca Milarepa sa isi primeasca mostenirea pe care tatal sau a intentionat sa i-o lase. Insa, lacomii unchi si matusa, au mintit si au spus ca proprietatea nu a fost niciodata a lui Mila-Dorje-Senge, astfel incat Milarepa nu avea ce sa mosteneasca. Apoi, i-au fortat sa paraseasca locuintele servitorilor si i-au aruncat in strada. Acestia au ajuns sa cerseasca si sa calatoreasca dintr-un loc intr-altul pentru a supravietui. 

Vrajitorul

Mama a riscat si a pierdut totul. Acum, ea s-a umplut de furie si de ura la adresa familiei sotului sau si l-a indemnat pe Milaarepa sa studieze vrajitoria. Ma voi sinucide in fata ochilor sai, i-a spus ea daca nu te razbuni

Astfel, Milarepa a descoperit un om ce era maestru in magia neagra si i-a devenit discipol. Pentru un timp, vrajitorul l-a invatat numai incantatii ineficiente. Insa, vrajitorul era doar un om, iar in momentul in care a aflat povestea lui Topaga – si i-a verificat veridicitatea = a oferit discipolului sau invataturi secrete puternice si ritualuri. 

Milarepa a petrecut doua saptamani intr-o celula sub pamant, practicand magie neagra si ritualuri. Cand a iesit la suprafata a aflat ca una dintre case a cazut peste familia lui in timp ce erau adunati la o nunta, omorandu-i pe toti, mai putin pe doi dintre ei – lacomii unchi si matusa. Milarepa a gasit justa razbunarea pentru ca acestia au supravietuit pentru a simti suferinta pornita din lacomia lor. Insa mama sa nu a fost satisfacuta. Ea i-a scris lui Milarepa si i-a cerut sa distruga recoltele familiei. Milarepa s-a ascuns in munti privind de sus satul sau natal si a chemat o furtuna monstruoasa pentru a distruge campurile de orz. Satenii au suspectat implicarea magiei negre si s-au grabit sa mearga in munti pentru a descoperi faptasul. Ascuns, Milarepa i-a auzit vorbind despre culturile distruse si a realizat ca a ranit oameni nevinovati. S-a intors la invatatorul sau in agonie, plin de vinovatie. 

Marpa

In timp, vrajitorul a observat ca studentul sau are nevoie de un nou tip de invatatura si l-a indemnat pe Milarepa sa isi caute un invatator Dharma. Milarepa a mers la un invatator Nyingma al Marii Perfectiuni (Dzogchen), insa mintea sa era prea turbulenta pentru invataturile lui Dzogchen. Milarepa si-a dat seama ca are nevoie de un alt invatator, intuitia sa conducandu-l catre Marpa.

Marpa Lotsawa (1012-1097), numit uneori si Marpa Translatorul, a petrecut multi ani in India, studiind cu un mare maestru tantric pe nume Naropa. Marpa era acum mostenitorul dharmei lui Naropa si maestru al practicilor Mahamudra.

Insa incercarile lui Milarepa nu s-au terminat aici. In noaptea dinaintea sosirii lui Milarepa, Naropa i-a aparut in vis lui Marpa si i-a oferit acestuia un dorje din lapis lazuli. Dorje-ul a fost sters insa atunci cand a fost luctruit a stralucit foarte puterni. Marpa a inteles mesajul prin faptul ca va avea un student cu o mare incercatura karmica dar care in cele din urma va deveni un maestru iluminat ce va aduce lumina in lume. 

Asa ca, atunci cand Milarepa a sosit, Marpa nu i-a oferit un inceput motivant ci l-a pus pe acesta sa faca munca fizica. Milarepa s-a supus fara nici un fel de impotrivire, insa de fiecare data cand incheia o lucrare si ii cerea invataturi lui Marpa, acesta se umplea de furie si il pleznea.  Printre sarcinile date lui Milarepa a fost constructia unui turn, insa aproape de finalizarea acestuia, Marpa i-a spus discipolului sau sa il darame si sa il construiasca intr-o alta parte. Milaarepa a construit si a distrus multe turnuri si a facut-o fara sa se planga. Aceasta parte a povestii sale ii demonstreaza vointa de a nu se mai agatat de el insusi si de a isi pune increderea in gurul sau Marpa. Duritatea lui Marpa este inteleasa ca fiind o cale inteleapta ce ii permite discipolului sau sa transceanda karma negativa pe care si-a creat-o. La un moment dat, descurajat, Milarepa l-a parasit pe Marpa pentru a studia cu un alt invatator. Cand acest lucru s-a dovedit a fi fara succes, s-a intors la Marpa care era din nou furios. Insa, Marpa, acum, a cedat si a inceput sa il invete pe Milarepa. Pentru a practica ceea ce a fost invatat, Milarepa a trait intr-o pestera si s-a dedicat practicii Mahamudra. 

Se spune ca pielea sa a devenit verde pentru ca se hranea doar cu supa de urzici. Practica sa de a purta numai o roba din bumbac alb, chiar si iarna, l-a facut cunoscut sub numele de Milarepa care inseamna “Mila ecl imbracat in bumbac”. In tot acest timp, el a scris multe cantece si poeme ce au ramas bijuterii ale literaturii tibetane. 

Milarepa a dus la stadiul de maiestrie invataturile Mahamudra si a atins marea iluminare. Cu toate ca nu a cautat sa isi ia discipoli, acestia au venit la el. Printre studentii care au primit invataturi de la Marpa si Milarepa a fost Gampopa Sonam Rinchen (1079-1153), care a fondat scoala Kagyu a Budhismului Tibetan. 

Se spune ca Milarepa a murit in anul 1135.

“Daca dizolvi toate diferentele dintre tine si ceilelti,
 gata vei fi sa ii servesti pe ceilalti.
 si in a ii servi pe ceilalti vei gasi succesul,
 si atunci ma vei intalni;
 si gasindu-ma, vei atinge Buddhahood” — Milarepa

sursa: http://buddhism.about.com/od/whoswhoinbuddhism/a/Milarepa.htm

468 ad

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *