Antahkarana

Antahkarana

Jan 2, 2013

Functiile psihice interioare

Patru companioni constanti pe care trebuie sa ii investigam si care ne ghideaza pe drumul evolutiei, vor fi prezentati: ANTAHKARANAS-ii. Acestia sunt cunoscuti, de asemenea, ca “simturi interioare” – ANTARA INDRIYAS. Ele permit si ghideaza procesele noastre psihice si mentale si prin intermediul lor, noi putem simti, gandi, intelege si diferentia.

Aceste ANTAHKARANAS sunt formate din: :

  • MANAS – Mintea
  • BUDDHI – Intelectul
  • CHITTA – Constiinta
  • AHAMKĀRA – Ego

MANAS, mintea,  este taramul dorintelor, al sentimentelor si al gandurilor. Este conexiunea dintre subconstient si constient. Eticheteaza impresiile si perceptiile provenite din lumea exterioara in “depozitul de memorii” si le scoate la suprafata pentru motivele potrivite. Mintea nu judeca sau face alegeri. Ea in mod indiscriminatoriu, inregistreaza toate impresiile, similar unei camere video sau unui reportofon.  BUDDHI (intelectul)  infaptuieste evaluarea si filtrarea a ceea ce ajunge in constient si a ceea ce coboara in subconstient. Pe baza impulsului primit de la intelect, mintea desfasoara actiunea potrivita.

Mintea este constant activa, in stare alerta chiar si atunci cand visam. Nu putem sa oprim mintea dar putem sa o ghidam. Pe masura ce purificam mintea printr-o gandire constient pozitiva si prin repetarea mantrelor, in acest fel descotorosindu-ne de tendintele sale de vibratie joasa, sinele divin poate atunci radia prin ea.

BUDDHI, the intelectul, proceseaza, coordoneaza si filtreaza impresiile senzoriale. Decide pe care dintre ele le acceptam si le aprofundam. BUDDHI are doua aspecte: unul egoist si unul altruist. Partea egoista este controlata de catre ego si de catre slabiciunile noastre, pentru ca principiul altruist si non-personal judeca si decide pe baza maximelor etice – cunoscut sub numele de VIVEKA. Viveka este precum “untul” ce se extrage din “crema” din Buddhi. Prin Viveka putem sa facem diferenta intre adevarat si fals, corect si incorect, bine si rau. Viveka ne conduce catre intelegerea faptului ca realitatea materiala este relativa si ne ghideaza straduintele catre Absolut si catre Etern.

Intelectul nostru se dezvolta in doua moduri diferite. Mai intai, prin tot ceea ce am invatat din copilarie pana in momentul prezent, aceasta cunoastere logica ne ajuta sa rezolvam chestiunile zilnice. Apoi, intelectul se formeaza prin analiza, reflectie, concentrare  (DHĀRANĀ) si meditatie (DHYĀNA). Intelepciunea si discernerea (VIVEKA) se dezvolta in cele din urma, din acestea.

In legatura cu cele prezentate mai sus, de multe ori ne intrebam: cine sau ce cauzeaza starile noastre mentale? Sunt ele produse de intelect sau invers, si anume este modul nostru de gandire influentat de catre starile noastre interioare?

Prima varianta este corecta. Intelectul creaza starile noastre mentale. Insa, in mod ocazional, se naste o situatie pe care nu o poate controla. Atunci pierdem controlul gandurilor si emotiilor noastre, ca de exemplu intr-un acces de furie. Cat de des am spus sau am facut ceva atunci cand nu am fost in stare sa ne controlam emotiile si pe care le-am regretat mai tarziu!? De aceea, cultivarea VIVEKA este extrem de importanta, nu numai pentru existenta noastra de zi cu zi dar si pentru viata noastra spirituala.

CHITTA, constiinta, formeaza baza pentru perceptiile si cunostintele noastre. Precum Buddhi se formeaza din experienta de viata; experientele anterioare, educatia si cultura ne modeleaza felul in care percepem, judeca si valorizam. Chitta determina tendintele de baza si culoarea psihicului nostru.

AHAMKĀRA, egoul, inseamna, mot-a-mot, “eu sunt cel ce face”. Toate sentimentele, perceptiile, ideile si dorintele noastre sunt inextricabil legate de Ahamkāra. Egoul este acea autoritate psihica ce creaza iluzia ca suntem autonomi fata de toti ceilalti indivizi care exista independent. Din acest motiv, in mod natural, se naste idea ca lumea exterioara este o realitate independenta si separata. Cu toate acestea, filosofia Vedānta, care este si filosofia din spatele practicii yoga, ne invata sa veden unitatea – Dumnezeu – in spatele tuturor aparentelor.

Numai in momentul in care acceptam aceasta realitate si nu numai in mod rational ci realizam acest lucru in interiorul constiintei noastre, suntem in stare sa depasim bariera egoului si sa gasim unitatea in Ātmā. Urmatoarea mantra, in care ne asezam toate actiunile noastre in mainile lui Dumnezeu, nu ajuta sa atingem acest mod de gandire:

NĀHAM KARTĀ PRABHU DĪP KARTĀ
MAHĀPRABHU DĪP KARTĀ HI KEVALAM

Nu sunt eu cel ce face. Este Dumnezeu cel ce face prim mine. Numai Dumnezeu este cel ce face.

sursa: http://www.chakras.net/yoga-principles/10-antahkarana

468 ad

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *